tirsdag den 19. maj 2009

Sarasota, Key West, Miami igen (og alt det imellem det)

Så er vi tilbage i Miami igen og har igen internet - så nu skal vi nok fortælle hvad vi har lavet de sidste dage.

Efter at vi havde checket ud på hotellet i Orlando spillede vi minigolf på Pirat minigolfbane. Den var meget gennemført med små fact bokse ved hvert hul med info omkring berømte/berygtede pirater og masser af piratfigurer mm. Det gik fint indtil 17 hul hvor varmen blev for meget for AM. Men efter en hurtig nedkøling og masser af koldt vand - var hun klar igen. Hun fik også en piratpakke med alt muligt pirateri. Så var vi klar til at køre mod Sarasota, som ligger på østkysten. Det er også en af de mest solsikre steder i Florida.

Efter en mindre køretur på et par timer var vi på Siesta Key, som er ø udenfor Sarasota hvor stranden ligger. Vi fik en fint (lidt slidt) værelse i hovedbygningen lige ved stranden (man skulle bare gå over gaden - så var man på stranden). Efter at have slappet lidt af satte vi noget vasketøj over og gik en tur rundt i området. Der var dog ikke det helt store at se der og vejret var heller ikke for spændende. Der var et par bar/restauranter og det var sådan set det. Så da vasketøjet var vasket og tumblet og AM lige havde vendt i poolen tog vi ind til byen og fandt et stort supermarked og købte lidt ind og tog hjem og spiste vores indkøbte mad.

Næste dag tog vi på stranden. Det var en virkelig lækker strand og det var som om at vandet om muligt var endnu varmere her. Der var også en masse fisk i vandet og fugle på stranden som fangede fisk.
Da vi havde været på stranden i en times tid begyndte det at regne og tordne - så det var vores stikord til at tage tilbage på hotellet og finde på noget andet. Vi fandt en mall inde i byen hvor vi fik frokost og shoppet lidt. Der var blandt andet en Build a Bear shop - så vi måtte lige en tur tilbage til hotellet for at hente DeeDee og hendes pas, så vi kunne få et stempet i det. Der blev også købet en masse tøj og udstyr til DeeDee - priserne var under det halve af hvad det koster i Danmark.
Jeg fik også købt to par shorts der normalt kostede 44 $ stykket, til 80 kr stykket. Når de laver tilbud - så gør de det ordentligt. Anne fik også en masse kosmetik.
Aftensmaden fik vi på en Wendys inde i byen, hvor der udover det vi havde bestilt også dukkede en kakerlak op.... Inden vi skulle retur til hotellet skulle vi lige købe et par småting i et supermarket, hvilket dog var lidt besværligt - da det regnede så meget at vi ville blive fuldstændigt gennemblødt hvis vi skulle gå de 25 meter hen til indgangen.

Så var det tid til at forlade den solsikre by (hvor vi havde haft regn begge dage) og vi startede med at sætte kursen mod Sanibel som er en ø hvor indbyggerne har besluttet sig for et forbud mod neonlys og bygninger der er højere end palmetræerne, hvilket går at den ser noget anderledes ud en så meget andet herovere. Det er også et sted som er kendt for at være "stedet" hvis med vil finde muslinger, konkylier mv. - så der fik Anne og AM samlet en masse sammen.
Herfra kørte vi mod Everglades hvor vi kørt på en vej som gik ligeud med sump på begge sider i ca. 150 km. Det eneste afveksling var en enkelt indianer by (næsten hele området er indianer reservat). Da vi næsten var for enden af vejen fandt vi et sted med airboat ture (fladbundet både der drives af en kæmpe propel bagpå). Her tog vi en tur, efter at have spist på et indianer cafeteria, ind i sumpen hvor vi så en masse alligatorer. Vi fik at vide at årsagen til at mange af de andre airboat ture vi havde kørt forbi på vejen var lukket, var på grund af manglende regn. Af samme årsag kunne de kun tage ud af en "kanal" og tilbage af den samme. Den rundtur de plejede at selje var ikke muligt, da kanalerne var tørret ud og hvis der ikke kom en ordentlig omgang regn i løbet af en 3-4 uger, så måtte de lukke helt ned indtil regnen kom. Efter sejlturen var den en lille alligator show og jeg prøvede også at holde en lille alligator.
Efter vores sump/alligator tur kørte vi mod Key West - som er den allersidste af The Keys man kan kommer til med bil. En tur hvor man kører helt ned i bunden af Florida og derfra kører ca. 160 km på broer, dæmninger og små ø'er. Det lykkedes og til sidst at kommer til den sidste Key West og vi fandt vores motel - som nok var det mindst heldige på turen - men vi var der også kun for at sove. Der blev spist aften(nat)mad på den lokale Waffel house og så var det godnat.

Vi startede den næste dag som vi havde sluttet den forrige, nemlig med at spise på Waffelhouse - og efter en solid morgenmad var vi klar til at indtage Key West. Key West er et sted helt for sig selv. Her er masser af barer og Harleyer - men kan næsten kalde det for en slags Calella for "voksne" amerikanere. Når man er på Key West er man nærmere Cuba en Miami og det er også her bl.a. Hemmingway boede en periode. Det er primært omkring Duval street og Malloy Square at det hele forgår, så det var selvfølgelig det der var vores mål. Vi fik parkert bilen og gået en lille tur på Duval street hvor vi kigge på butikker. Herefter fik vi set det sydligste punkt i USA (Eller som det mere korrekt er - det sydligste punkt på det kontinentale USA, da der er dele af Hawaii der er sydligere). Den sene frokost/aftensmad blev indtaget på en fiske restaurant hvor AM og Anne fik pil selvrejer og jeg fik fish and chips. Resten af dagen gik med at kigge rundt i byen og vi sluttede med at se solnedgangen på Malloy sq. Fra solen rør horisonten til den er helt væk går der kun 144 sekunder. Ved solnedgangs tid kommer der alle mulige gøglere og laver alle mulige shows, så der er masser af underholdning - og en fantastisk solnedgang.

Vi var slet ikke blevet færdig med byen, så næste dag kørte vi der ind igen (det lyder som en lang tur, men det er det ikke - 5 min eller noget i den stil).
Vi startede med at bestille billeter til en glasbundsbåd. Vi ville egentligt havde været på en tur klokken 14 - men den var udsolgt, så vi kom på et solnedgangscruise klokken 18 istedet. Herefter gik vi på en netcafé (nu hvor vi ikke havde noget internet selv) og fik sat penge på Annes telefon og tjekket konti mm. Da vi ikke skulle med den klokken 14 havde vi pludselig lidt mere tid end forventet, så vi startede med at spise en rigtig lækker morgenmad (ved en ettiden) og derefter kiggede vi igen på butikker. En lille times tid før vi skulle på cruise begyndte det at regne, men det gik heldigvis over i løbet af en tyve minutter - og en halvtimes tid senere var alle spor af regnen væk.
Vi kom ombord på båden - hvor der faktisk mod vores forventninger var masser af plads (ikke lige som på Tenerife, hvor det virkede som om der var var solgt 2 biletter pr plads). Vi fik en god sejltur og da vi var kommet ud, gennemgik en guide hvad det var vi kunne se gennem glasbunden. Herefter gik det tilbage mod havnen og et glas champagne til at skåle solen ned med. Under hele turen var der også gratis snacks og drikkevarer. En super tur. Aftensmaden fik vi på den lokale Hard Rock Café. Desværre var appetitten ikke så stor som lysten til mad - så vi måtte laden en hel del gå ud igen.
Desværre sluttede dagen med at der var nogle der havde lavet en ordentlig ridse på siden af bilen - så nu må vi se hvad de siger til det når den skal afleveres.

Så var det retur til Miami. Vi fik pakket bilen og inden vi satte kursen retur nordpå - købte vi lige nogle vafler i Waffelhouse til at tage med på turen - så morgenmaden blev på rigtigt amerikansk klaret i bilen. Efter at havde klaret alle broer, ø'er og dæmninger, fandt vi en mall i Florida City ligesom den vi havde set i Orlando - med masser af Outlets, men det var en slem skuffelse - langt fra alle butikker var udlejet og de der var, var ikke specielt spændende. Det var tilgengæld den walmart der lå der. De havde ALT og lidt mere. Der var selvfølgelig fødevarer, tøj og haveartikler. Så havde de våben, møbler og dæk til biler. Og en masse andet - altsammen i en stor butik. Her købte vi en ekstra taske - for alt det vi skal have med hjem kan ikke være i vores kufferter - så vi har udvidet med en taske mere (vi må gerne have 2 hver med op til 23 kg i - så der er ingen problem). Da vores shopperi var færdigt - gik turet retur til Miami og det samme hotel som vi startede turen på. Desværre var vejret ikke til udendøre brug - så de center vi ikke kunde finde i vores første Miamibesøg kørte vi ud til. På vejen begynte de at regne meget voldsomt. Denne gang fandt vi centeret og det var kæmpe stort. Desværre fik vi slet ikke set noget af det - for vi startede med at spise - og da vi var færdige med det var centeret lukket. Men til gengæld spiste vi på en rigtigt sjov restaurant. Den var lavet som om man var i regnskoven. Der var (plastic) træer og blade over alt. Der var kæmpe saltvandakvarier med tropiske fisk. Der var store aber og elefanter larmede og bevægede sig og en gang i mellem var der torden brag hvor alt lyset blinkede og alle dyrene "gik amok". Turen tilbage til hotellet var ikke helt kørsel - det var nærmede sejlads. Der var flere steder hvor vognbaner var lukket pga. vandet der var kommet ned - så det var godt at vi havde en høj bil.
I morgen skal vi have pakke alt sammen i taskerne (og ikke alle de poser vi også har nu) og så ellers aflevere bilen og sige pænt farvel til Amerika (for denne gang).

Jeg beklager at der ikke er så mange billeder med denne gang - men det er meget tungt på den forbindelse jeg har her - så I må nøjes med smagsprøver og så se resten når vi kommer hjem.
(Nu opgiver jeg - der er lagt billeder for de to sidste dage - og måske hvis jeg rammer en god forbindelse i morgen - så kommer der billeder fra de andre dage)

Redigeret onsdag - nu er alle billeder og lidt video på.